Prema Evropskom okviru ključnih kompetencija, digitalna
kompetencija ima status jedne od osam ključnih kompetencija u obrazovanju .
Definisana je kao sposobnost kritičkog i bezbednog korišćenja
tehnologije na poslu, u slobodno vreme i u komunikaciji.
Na skali od 1 do 10 prosečne ocene dobijene u
pet grupa veština:
Socijalne (ukloniti kontakt na društvnoj mreži, znati
šta treba deliti šta ne, itd.) (9,2) - najviša ocena
Operativne (čuvanje slike, podešavanje
privatnosti itd.) (8,6)
Veštine korišćenja mobilnih uređaja (instaliranje
aplikacija, praćenje troškova korišćenja aplikacije itd.) (8,0)
Informacione i veštine pretraživanja informacija (odabir
kljucnih reči za pretragu na internetu, proveravanje istinosti informacija
nađenih na internetu itd. (7,7),
Najniža prosečna ocena jeste na veštinama kreiranja
sadržaja u digitalnom formatu (kreiranje muzike, videa, editovanje
postojećih sadržaja itd.) (6,7)
Preporuke
- Odrasli
(roditelji/staratelji, a posebno zaposleni u obrazovanju) moraju steći
odgovarajuće digitalne veštine, kako bi bili u stanju da pravovremeno
pripreme decu za „ulazak” u digitalni svet.
- Odgovornost
odraslih, pre svega kreatora internet politike, jeste da osiguraju ne samo
pristup, već i zaštitu dece u sferi digitalnog, kao i da im omoguće da
nesmetano uživaju svoja prava u digitalnom okruženju
- Zabrana
korišćenja interneta nije preporučena mera, iz više razloga:
prema Konvenciji o pravima deteta, deca imaju pravo na pristup razvojno
primerenim medijskim sadržajima, uključujući i internet; uskraćivanjem
pristupa internetu, uskraćuju im se brojne mogućnosti koje on pruža, kao
izuzetno moćno informaciono i kognitivno oruđe; osim toga, uskraćuje im se
mogućnost da steknu veštine koje su od presudne važnosti za uspešno
funkcionisanje u digitalizovanim društvu.
- Preporuka
za odrasle jeste da njihov glavni fokus ne bude na količini
vremena koju dete provodi ispred ekrana, već na kvalitetu tog vremena,
odnosno sadržaju aktivnosti I kontekstu upotrebe.
- Učenike
treba podržati, od najranijeg uzrasta, najpre u porodičnom kontekstu, a
potom u školskom, da internet ne koriste isključivo za zabavu, već i za
niz drugih smislenih i korisnih aktivnosti (sticanje različitih veština,
pronalaženje korisnih informacija, školske zadatke, itd.).
- Neophodno
je posebnu pažnju posvetiti vulnerabilnijoj deci, odnosno omogućiti im da
razviju strategije za prevladavanje stresa u svakodnevnom životu, što će
doprineti I konstruktivnijoj upotrebi interneta.
Neophodno je raditi na jačanju kompetencija učenika za :
- zaštitu na
društvenim mrežama
- pronalaženje,
selekciju i procenjivanje informacija na internetu, kao i generalno,
razvoj veština kritičkog mišljenja
- kreiranje
sadržaja u digitalnom formatu, što je jedan od ključnih aspekata digitalne
pismenosti.
- razumevanje
o tome šta su štetni sadržaji, koje su negativne posledice izlaganja
ovakvoj vrsti sadržaja i kako da reaguju kada se sa njima sretnu putem
digitalnih medija, kome i na koji način mogu da prijave bilo koju vrstu
štetnog sadržaja na internetu
Neophodno
je preduzeti sistemske mere u cilju jačanja kapaciteta obrazovnih ustanova za
preuzimanje ključne uloge u procesu razvoja digitalnih kompetencija učenika,
počev od infrastrukturne podrške školama, obuka nastavnika, inoviranja
nastavnih planova i programa, itd.
Iz
rezultata ovog istraživanja proizilazi da su današnja deca i mladi kada je reč o digitalnom okruženju, uglavnom
prepušteni sebi. Stoga je veoma važno osnažiti odrasle da aktivno posreduju u
razvoju digitalnih veština učenika koje su neophodne za odgovorno, bezbedno i
smisleno korišćenje interneta i digitalne tehnologije.
Нема коментара:
Постави коментар